
Vlaams Parlementslid

Digitale vaardigheden cruciaal voor werkzoekenden
Om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken is het belangrijk dat werknemers ervaring en vooral opleidingen. Beschikken over de nodige digitale vaardigheden zijn dan ook cruciaal om je positie op de arbeidsmark te versterken. Daarom ondervroeg Vlaams Parlementslid Ine Tombeur (N-VA) Vlaams minister van Werk Zuhal Demir (N-VA) over de opleidingen digitale vaardigheden bij VDAB. De cijfers tonen aan dat deze opleidingen een belangrijke rol spelen, maar ook dat er nog uitdagingen zijn zodat elke werkzoekende over de noodzakelijke digitale vaardigheden beheerst. Want we hebben elk talent nodig op onze arbeidsmarkt.
Digitale kloof nog steeds realiteit
De arbeidsmarkt digitaliseert in sneltempo, maar ook om te solliciteren moet je enkel digitale basisvaardigheden beheersen.. Werkzoekenden kunnen bij VDAB opleidingen volgen om basisvaardigheden zoals e-mailen, internetgebruik en het aanmaken van bepaalde accounts onder de knie te krijgen. Daarnaast biedt VDAB onlinecursussen aan, zoals ‘LinkedIn om een job te vinden’ en ‘Sociale media op de werkvloer’. Ondanks deze initiatieven blijkt uit de cijfers dat niet alle werkzoekenden vlot de weg vinden naar deze opleidingen.
In 2023 startten 2.538 mannen en 1.001 vrouwen met een online VDAB-opleiding. In 2024 steeg het aantal deelnemers tot 2.849 mannen en 1.161 vrouwen. De grootste groep cursisten bevindt zich tussen 25 en 59 jaar, met een stijging van 70% in 2023 naar 80% in 2024. Toch blijft een aanzienlijk deel van de laaggeschoolde en langdurig werkloze werkzoekenden achter.
E-mailadres als drempel?
Om een online cursus of workshop te volgen, is een VDAB-account vereist, waarvoor een e-mailadres nodig is. Zeven procent van de werkzoekenden beschikt niet over een e-mailadres. Zonder e-mailadres is het onmogelijk om toegang te krijgen tot deze opleidingen. De cijfers tonen aan dat slechts 30% van de cursisten een volledige online cursus afwerkt. “Dit is een duidelijk signaal dat we nog te veel werkzoekenden missen in dit traject,” zegt Tombeur. “We moeten niet alleen opleidingen aanbieden, maar er ook voor zorgen dat werkzoekenden ze effectief kunnen en willen volgen.”
Focus op laaggeschoolden en langdurig werklozen
Een opvallend punt is dat vooral hoogopgeleiden de online cursussen volgen: in 2024 was 47% van de deelnemers hooggeschoold en 36% middengeschoold, tegenover slechts 16% kortgeschoolden. Ook mensen die langer dan twee jaar werkloos zijn, maken minder gebruik van de opleidingen.
“We moeten extra inspanningen leveren om deze groepen te bereiken,” stelt Tombeur. “Dat kan door laagdrempelige opleidingen aan te bieden, begeleiding op maat te voorzien en digitale vaardigheden nog meer te integreren in bestaande werkzoekendenbegeleiding”
Gerichte aanpak nodig
Tombeur roept minister Demir op om gerichte acties te ondernemen. “De digitalisering van de arbeidsmarkt is niet te stoppen, en we hebben elk talent op de arbeidsmarkt nodig. De VDAB doet al goed werk, maar er is nog ruimte voor verbetering door eventueel in te zetten op digitale trajectbegeleiding en het nog toegankelijker maken van de digitale platformen. Laten we ervoor zorgen dat élke werkzoekende digitaal mee is.”
